Registracija stambene zgrade
Da bi stambena zgrada mogla da funkcioniše kao pravno lice, potrebno je da se registruje. Organ nadležan za registraciju stambene zgrade jeste odeljenje za imovinsko-pravne i stambene poslove opštinske uprave nadležne gradske opštine na čijoj teritoriji se nalazi stambena zgrada. To odeljenje vodi evidenciju o formiranim i prijavljenim skupštinama stambenih zgrada, na osnovu prijave i priložene dokumentacije.Od dokumentacije prilaže se zapisnik sa konstitutivne sednice stambene zgrade na kojoj je osnovana skupština i izabrani predsednik, potpredsednik i blagajnik, zatim odluka o izboru predsednika, zamenika predsednika i blagajnika sa potpisima vlasnika stanova koji su glasali za odluku. Ovi potpisi su sastavni deo odluke, i potrebno je da odluku potpisima potvrdi više od polovine članova skupštine. Takođe je potrebno da se pribavi listing vlasnika stanova izdat od Javnog preduzeća za stambene usluge ili Infostana.
Po dobijanju potvrde o evidentiranju od strane nadležnog opštinskog organa, potrebno je izvaditi matični broj u Republičkom zavodu za statistiku, i poreski identifikacioni broj (PIB) pod kojim se stambena zgrada upisuje u jedinstveni registar poreskih obveznika poreske uprave koja je nadležna za opštinu na čijoj teritoriji se zgrada nalazi. Pošto je zgrada pravno lice, mora da ima i svoj žiro-račun, koji može da se otvori kod bilo koje banke ili poštanske štedionice. Za otvaranje računa potrebno je overiti potpise lica ovlašćenih za zastupanje i podizanje sredstava sa računa, a na osnovu odluke koju je donela skupština zgrade. Takođe, moraju da se izrade pečat i štambilj.
Poslovanje stambene zgrade kao pravnog lica vezano je samo za investiciono i tekuće održavanje, ali, kao i svaki poreski obveznik, i stambena zgrada podleže kontroli poreskih inspektora. Stambena zgrada, koja je evidentirana, prikupljena sredstva potrebna za redovno i tehničko održavanje uplaćuje na svoj žiro-račun sa kojeg obavlja sva plaćanja za redovno i investiciono održavanje, a plaćanja u efektivi obavljaju se na način i pod uslovima koji važe za sva ostala pravna lica.
Skupština zgrade može da donese odluku da se sredstva koja su određena za održavanje zgrade po svakom stanu ne skupljaju već da ih vlasnici stanova sami, mesečno, uplaćuju na račun zgrade, a predsedniku zgrade ili blagajniku dostavljaju dokaz o uplati.
Skupština zgrade je obavezna da nadležnoj upravi prihoda dostavlja godišnji finansijski izveštaj, a izveštaj o poslovanju u prethodnoj godini i stanju na računu podnosi predsednik na sednici skupštine. Takođe se na sednici skupštine na početku godine podnosi i plan održavanja zgrade za tu godinu.
Jedan od poslova koje obavlja skupština zgrade jeste i donošenje programa održavanja zgrade, što je u praksi dosta retko. Zbog navika iz perioda društvene svojine da o zgradi treba da brine neko treći a ne stanari koji tu stanuju i koriste zajedničke delove zgrade, stanari ne shvataju da su oni ti koji moraju da vode računa o zgradi i da učestvuju u finansiranju njenog održavanja, kako redovnog tako i onog koje vodi poboljšanju uslova stanovanja.
Нема коментара:
Постави коментар